become as mommy


Daisypath Anniversary tickers

Monday, June 20, 2011

mencintai Allah itu lebih agung dari segalanya...


tajuk ini bile sekali baca je, nampak lebih tenang dan jiwa menjadi lebih tenteram...
Sebenarnya untuk mencintai allah...kite perlu mencintai semua mahluk tuhan yang ada dalam muka bumi, bukan makna cinta itu menuju kepada mengkhendaki tetapi lebih kepada perasaan menyayangi dan menghormati...tidak menyakiti hati dan juga tidak mencalar perasaan...
mase kecik2 dlu mak selalu kate " jangan buat, nanti tuhan marah"...
sebenarnya kiter telah di ajar membuat kebaikan sejak kecik2 lagi....
kecik2 memang suka mengejek or menyakiti hati kawan2...tapi kiter akan rase puas hati kan bile budak yang kite ejek tu menangis....ish puasnye...
same lah juga bile kite sudah dewasa..kekadang aku x paham...adakah aku benar2 sudah dewasa..ape sebenarnye maksud dewasa??? pada umur ke?, pada wajah ke? pada fizikal ke? ataupun pada kelakuan ke? mungkin juga pada perbuatan serta pertuturan....nanti jap ag kite cite ye....coz skang ni aku ade keje seket nak selesaikan...huhu, x sabar nak menulis even keje aku baru siap half-half...
kekadang susah kite nak tafsirkan perangai kawan2 sekeliling kite, bukan budget diri ni baik sangat cume nak berkongsi n meluahkan rase hati...serta diambil sebagai peringatan dan panduan hidup sehari-hari yang mendatang..
ape ni dari tadi x citer2 jugak kan...macamana nak mula ye nagh cari idea...jap2 sambung wat keje bagi abes dlu ye....
ade seorang kawan..kadang aku rase die ni baik, kadang2 aku rase die ni suke show off, kadang2 pulak aku rase die ni klu cakap x penah nk fikir ape effect nye ke atas org lain...aku mengaku kekadang aku ade buat silap bila berbicara...tapi kawan aku ni, ish susah lah nak klasifikasikan die ni kelas yang mane...sbb dlu aku x belajar tentang pengkelasan manusia ni....
tu lah kate orang, bile kite susah dlu klu kite senang kemudian maka akan terjadi kepada dua kelompok manusia...di mane manusia yang pertama 1. sedar then manusia ke 2. langsung x sedar....
bile kite ckp ttg manusia yang langsung x sedar ni payah...silap2 kne kat batang idung sendiri..kan..
tapi aku cube tak menjadi kelompok yang ke 2...
aku berdoa agar suatu hari kawan ku itu, terbuka hati n minda menjadi seorang yang benar2 peka terhadap alam sekeliling nye...stop la dari rase bangga dan ...., lu pikir la sendiri...
berbalik kepada tajuk kite...
aku perlu bersihkan diri...aku perlu taubat!!! ya allah tunjuk kan lah aku jalan yang engkau redhai....bagaiman boleh ke aku...x mengata, x memburukkan, x menyakiti hati orang hati sape2, x durhaka, x salah sangka, banyak lagi lah klu nak tulis sampai esok belum tentu abes...
insyallah aku cube menjadi insan-insan yang mencari keredhaan mu itu...ya allah berikan lah aku petunjuk dan hidayah mu...aminnnn

No comments:

Post a Comment